Miten tehdä verkkosivut itse?

  • Lukuaika: 5 minuuttia
Kotisivut ovat yritykselle elintärkeät, sillä iso siivu markkinoinnista tapahtuu verkossa. Aloittavalla yrittäjällä ei kuitenkaan välttämättä löydy resursseja maksaa ammattilaisille sivuston suunnittelusta ja toteutuksesta. Tämä blogi on tarkoitettu niille kaikille, jotka haluavat syystä tai toisesta toteuttaa yrityksen verkkosivut itse.

Tämä kysymys osuu lähelle kotia, sillä teenhän verkkosivuja ammatikseni. Ammattivaistoni ja lompakkoni selkäydinreaktio on koittaa saada puhuttua sinut pois tästä mielettömyydestä. Valitettava totuus on kuitenkin se, että ammattilaisen palkkaaminen maksaa rahaa ja joskus sille rahalle on muita käyttökohteita. Raha kun ei kasva puissa, vaikka rahapuita saa kukkakaupoista. 

Tämän sanottuamme pitää silti todeta, että verkkosivujen tekeminen tyhjästä ilman kokemusta ei ole mikään läpihuutojuttu. Kannattaa siis varata aikaa vähintään kolmestakymmennestä viiteenkymmeneen tuntia, budjetiksi minimissään parisataa euroa ja paljon kahvia.

Alustan valitseminen

Ilmaisia verkkosivualustoja on useita. Moni näistä on mainosrahoitteisia tai tarjoavat maksullisia premium-vaihtoehtoja. Käymme tässä läpi muutaman suositumman ja helpoimman, antaen niille risuja ja ruusuja.

WordPress

WordPress on maailman suosituin CMS eli julkaisujärjestelmä. Se on avoimen lähdekoodin alusta, jota käyttää jopa 35 prosenttia kaikista verkkosivuista. Alusta tarjoaa laajalti vapautta ja sillä voi rakentaa käytännössä millaiset sivut tahansa. Lukuisat teemat ja lisäosat mahdollistavat laajat muokkausmahdollisuudet, vaikka et osaisi koodata riviäkään. Se on myös täysin ilmainen.

Ruusut

  • Voi käyttää ilman koodaustaustaa
  • Monia ilmaisia ja maksullisia lisäosia
  • Joustava alusta, joka on helppo räätälöidä omien tarpeiden mukaan
  • Paljon resursseja ja tutoriaaleja, kattava dokumentaatio kehittäjille
  • Nykyään oletuksena tuleva Gutenberg WYSIWYG-editori tekee sivuston muokkauksesta helppoa

Risut

  • Voi olla aloittelijalle hieman monimutkainen
  • Olet itse täydessä vastuussa sivustostasi, joten webhotellistasi riippuen saatat olla vastuussa tietoturvasta, varmuuskopioista ja päivityksistä

Wix tai Squarespace

Ruusut

  • Voi käyttää ilman koodaustaustaa
  • Helppo ottaa käyttöön
  • Paljon eri sivustomalleja
  • Ei vaadi erillistä webhotellia
  • Laaja ohjepankki

Risut

  • Sivustot yleensä hitaita ja/tai teknisesti tökkiviä laajemmissa kokonaisuuksissa
  • Rajoitetut ominaisuudet, huonosti skaalautuva
  • Sivustoa ei pysty siirtämään suoraan toiselle palveluntarjoajalle
  • Mahdollisuudet hakukonenäkyvyyden optimointiin osittain niukat

Näistä vaihtoehdoista suosittelen ehdottamasti WordPressiä sen maksuttomuuden, avoimuuden, joustavuuden ja teknisen ylivertaisuuden vuoksi. Aloittelijaystävällisemmät vaihtoehdot saattavat houkuttaa aluksi, mutta vakuutamme, että alotuskynnyksen ylitettyäsi olet enemmän kuin tyytyväinen valintaan. 

Verkkotunnuksen valitseminen ja rekisteröinti

Ensimmäinen ja tärkein sääntö on, ettei verkkotunnuksen koskaan tule olla liian pitkä. Se ei saa myöskään olla vaikeaselkoinen tai hankalasti muistettava.

Verkkotunnukseksi kannattaa valita .fi-päätteinen domain. Tietyissä tapauksissa, esim. jos tuote on kansainvälinen tai haluttua tunnusta ei löydy .fi-muodossa, niin myös .com, .net ja .org ovat oivia vaihtoehtoja. 

Verkkotunnuksen rekisteröimiseen on monia helppoja tapoja. Esimerkiksi .fi-domainin välittäjät löydät suoraan Viestintäviraston sivujen kautta. Suosittuja tunnusten välityspalveluita on myös mm. Namecheap ja Whois. Yleensä kuitenkin webhotellin tilaamisen yhteydessä on mahdollista suoraan rekisteröidä haluttu tunnus.

Webhotellin tilaaminen

Webhotelli on palvelu, jota kautta verkkosivusi on yhdistettynä internetiin. Tilaamalla webhotellin vuokraat siis verkkoon yhdistettyä fyysistä palvelintilaa, jonne sijoitat verkkosivusi. Webhotellin kohdalla ei kannata valita yksioikoisesti halvinta, sillä nopeus ja tehokkuus ovat tärkeitä tekijöitä hakukonenäkyvyyden ja käyttökokemuksen kannalta.

Webhotelli kannattaa tilata suomalaiselta toimijalta, joka tarjoaa hallinnoitua (managed) WordPress-palvelua. Oman kokemukseni mukaan esim. Seravon WP-palvelu ja Zonerin WP-CLOUD ovat nopeita ja luotettavia. Molemmissa webhotelleissa on myös WordPress esiasennettuna, joten vältät manuaalisen asennuksen kanssa pähkäilemisen.

Mitä ottaa huomioon webhotellia valittaessa:

  • Sisältyykö domain hintaan?
  • Onko tallennustila HDD vai SSD? — SSD nopeampi
  • Dataliikenteen maksimimäärä, eli kuinka monta sivulatausta/vierailijaa kuukaudessa
  • Jos webhotelli lupaa rajatonta määrää hyvin halpaan hintaan, todennäköisesti sivuston resurssit ovat jaettuja käyttäjien kesken ja näin ollen sivuston suorituskyky kärsii
  • Onko WordPress esiasennettuna tai sisältyykö WordPress-asennussovellus webhotellin hallintapaneeliin?

Vaikuttavaa sisältöä

Sisällön kutsuminen kuninkaaksi voi olla klisee, mutta sanonnassa piilee vankka totuus. Ilman hyvää sisältöä ei ole hyvää verkkosivua. Sisältö on se syy, miksi vierailija ylipäätään on sivuilla. 

Sisältöön kohdistuu näin ollen suuret paineet. Hyvä uutinen on se, että juuri sinä olet paras henkilö kertomaan yrityksestäsi ja palveluistasi. Ota vain rohkeasti kynä käteen tai pistä sormet näppäimistölle ja ala kirjoittamaan! Älä sensuroi mitään, vaan päästä paperille ihan jokainen ajatuksesi.

Kun olet saanut puserrettua sielusi sisälmyksistä kaiken mitä keksit, on editoinnin vuoro. Kyse on siis siitä pirullisesta sanamuotojen hinkkauksesta, tekstin tarkastamisesta ja tiivistämisestä. Oman jaksamisen kannalta on usein hyvä idea ottaa tähän vaiheeseen mukaan toinen henkilö auttamaan, oli se sitten yhtiökumppani, puoliso tai posteljooni. 

Tehokas teksti on selkeää ja ytimekästä. Tekstiä editoidessa on siis hyvä miettiä, että onko tieto välttämätöntä asiakkaan kannalta. Tämä koskee erityisesti etusivua, jossa infon on oltava jäsennellysti esillä. On tärkeää, että jo nopealla silmäilyllä vierailija löytää etsimänsä. 

Pidemmät ja vapaammat mietteet voi sitten säästää blogiin. Ja bloggaaminen todella kannattaa, sillä hakukoneet pitävät blogeista ja se on myös hyvä tapa sinun todistaa vierailijoille alakohtainen asiantuntijuutesi. 

Tekstisisällön lisäksi hyvään kuvamateriaaliin kannattaa panostaa. Suosittelen lukaisemaan blogipostaukseni aiheesta, mutta perusperiaatteina voidaan todeta, ettei mikään voita laadukkaita kuvia. Etenkin jos ne ovat varta vasten yritystäsi tai tuotteasi varten otettuja. Tarpeen tullen on kuitenkin ihan okei turvautua kuvapankkeihin. Muista myös optimoida kuvat sopivaan tiedostokokoon verkkokäyttöä varten.

Vinkki: Kun editoit tekstiä sivustolle, tutustu Google Trendsin kautta suosittuihin hakusanoihin, joita voit käyttää kohtuudella tekstissäsi.

Teemat haltuun

WordPressiin on tarjolla tuhansia erilaisia teemoja, jotka toimivat käytännössä visuaalisina ja toiminnallisina työkalupakkeina. Osa näistä on ilmaisia, osa taas maksullisia. Verkkokehittäjien piireissä nämä teemat tunnetaan termillä valmisteema ja näihin suhtaudutaan yleensä melko universaalilla väheksynnällä. Se on kuitenkin ehkä hieman epäreilua, sillä vaikka on totta, että moni valmisteema kärsii teknisistä ongelmista ja on raskas, niin laajaan tarjontaan on kätkettynä myös useita helmiä. 

Kannattaa itse rohkeasti tutustua tarjontaan ja lukea arvosteluja. Jos kuitenkin yhden suosituksen heitämme ilmoille, niin kannattaa tutustua Elementoriin ja erityisesti sitä varten rakennettuun kevyeen aloitusteemaan, jonka päälle on hyvä lähteä rakentamaan sivuston ulkoasua. Kyseessä on front end -editori, jonka avulla voit muokata sivuston ulkoasua koskematta koodiin. Tämä yhdistelmä toimii siis kuin aikaisemmin mainittu Wix tai Squarespace, mutta WordPressillä. WordPressin mukana toki tulee myös täysin ilmainen Gutenberg-editori, mutta oman kokemuksemme mukaan ainakin kirjoitushetkellä (5/2020) Elementor on monipuolisempi ja aloittajaystävällisempi valinta.

Älä ylisuunnittele ulkoasua

Visuaalisuus on usein amatööreille kaikista vaikein osuus saada toimimaan. Verkkosivujen kohdalla kyse ei ole pelkästään siitä, mikä näyttää hyvältä, vaan myös siitä mikä toimii. Jopa kovan luokan suunnittelijat voivat astua siihen loukkuun, että miettivät pelkästään estetiikkaa ja tyylikkyyttä, unohtaen käytettävyyden kokonaan.

Koska todennäköisesti et ole visuaalisen alan ammattilainen, niin neuvomme välttämään monimutkaisia visuaalisia elementtejä. Jopa värien kanssa kannattaa olla varovainen. Minimalistinen, simppeli tyyli on varma valinta. Väreiksi riittää hyvin musta ja valkoinen, ehkä jonkin yksittäisen korostevärin kanssa. Tärkeintä on selkeys. Sillä ei ole mitään väliä, ettei sivusto räjäytä kävijän sukkia jaloista. On ihan okei, vaikka sivusto näyttäisi lähinnä Word-asiakirjalta. Pääasia on se, että vierailija löytää tarpeellisen tiedon. Visuaaliset kevyet sivut ovat myös kevyet ladata, eli toisin sanoen nopeat. Pelkästään siis jättämällä kaiken kikkailun sikseen, voit erottua positiivisesti kilpailijoista.

Jaa tämä bloggaus:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin

Sukella syvemmälle