Tänä päivänä jokainen kuluttajakauppaa harjoittava yritys, olipa kyseessä perinteinen kivijalkaliike tai pelkästään verkossa toimiva yritys, tarvitsee tehokkaan verkkokaupan. Itse asiassa Postin toteuttaman selvityksen (2022) mukaan peräti 85 prosenttia suomalaisista tekee vähintään yhden verkko-ostoksen kuukaudessa, joka osoittaa verkkokaupan keskeisen roolin myyntikanavana.
Hyvin toteutettu verkkokauppa tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden kasvattaa yrityksen myyntiä, mutta huonosti toteutettuna se voi taas johtaa merkittävään myynnin menetykseen. Nielsen Norman Groupin tekemän tutkimuksen (2021) mukaan asiakkaat odottavat verkkokaupalta selkeää ja helppokäyttöistä käyttöliittymää, joka on visuaalisesti houkutteleva, yhdistettynä tehokkaaseen suorituskykyyn sekä optimointiin.
Tekninen toteutus
Alustan valitseminen
Alustan valitseminen on tärkeä osa verkkokaupan suunnittelua ja toteutusta. Alustaa valitessasi on hyvä huomioida useita tekijöitä, kuten budjetti, toiminnallisuus, helppokäyttöisyys, laajennettavuus ja kehitystuki.
Budjetti on asia, joka kannattaa ottaa huomioon ihan alusta alkaen, sillä monet verkkokauppa-alustat ovat maksullisia. Osa alustoista veloittavat kiinteää kuukausihintaa, toiset taas veloittavat tietyn osuuden myyntipalkkiosta. Tällaisia alustoja ovat mm. suositut Shopify ja Adobe Commerce (Magento).
Budjetin lisäksi on hyvä verrata eri alustojen toiminnallisuuksia, erityisesti jos tavoitteena on joskus kaupan laajentaminen. Kaikki alustat eivät taivu ominaisuuksien suhteen samaan.
Me Visio Designilla toteutamme verkkokaupparatkaisut käyttäen WooCommercea, joka on tehokas ja ilmainen lisäosa WordPress-julkaisujärjestelmälle. WooCommerce tarjoaa huomattavaa joustavuutta, sillä se on erittäin skaalautuva, nopea (kun se on asianmukaisesti optimoitu) ja täysin mukautettavissa niin ulkoasun kuin toiminnallisuuksien osalta. Lisäksi WooCommerce perustuu avoimeen lähdekoodiin, mikä takaa, että verkkokauppasi omistusoikeudet ovat täysin sinulla, tarjoten täydellisen hallinnan ja kustomoitavuuden.
Toiminnallisuuksien määrittäminen
Verkkokauppaa toteuttaessa on oleellista määrittää verkkokaupan tarpeet toiminnallisuuksien suhteen. Tämä saattaa kuulostaa itsestäänselvältä, mutta useiden eri ominaisuuksien punominen saumattomasti yhteen on asia, joka tulee suunnitella tarkkaan. Muuten lopputuloksena on raskaasti toimiva tilkkutäkki, joka karkottaa potentiaaliset asiakkaat.
Alla on esiteltynä joitakin keskeisiä toiminnallisuuksia, jotka verkkokaupan tulisi huomioida parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen takaamiseksi.
Maksutavat
Valitsemalla oikeat maksunvälittäjät ja tukemalla useita maksutapoja, verkkokauppiaat voivat tehdä ostamisesta helppoa ja turvallista asiakkaille. Tietoturvan parantamiseksi on välttämätöntä, että yhteys on salattu ja henkilötietojen käsittely noudattaa GDPR-standardeja.
Toimitukset ja seuranta
Integroimalla eri tavarantoimittajien API:t verkkokauppaan voidaan tarjota asiakkaille automaattinen seurantakoodi.
Rekisteröinti ja asiakasprofiili
Rekisteröityneet käyttäjän tekevät lisämyynnistä helpompaa, sillä rekisteröityminen parantaaa asiakassitoutumista. Rekisteröityminen on siis asia, johon kävijää kannattaa ohjata ja siitä tulee tehdä mahdollisimman yksinkertaista.
Variaatiot
Tuotevariaatioiden tarjoaminen mahdollistaa asiakkaille räätälöidyn ostokokemuksen ja parantaa verkkokaupan käytettävyyttä.
Kategoriat ja haku
Looginen tuotteiden kategorisointi ja tehokkaat hakuominaisuudet auttavat asiakkaita löytämään haluamansa tuotteet nopeasti ja helposti.
Tarjoukset, kampanjat ja kupongit
Tarjousten ja kampanjoiden hyödyntäminen houkuttelee uusia asiakkaita ja parantaa asiakasuskollisuutta. Verkkokauppa kannattaa siis suunnitella siten, että eri tarjouskampanjoiden luominen, ajastaminen ja hallinnointi on helppoa.
Muita mahdollisia ominaisuuksia
Tilaukset
Jotkut palvelut nojaavat jatkuvaan tilaukseen. Tämä tarjoaa tasaisen kassavirran ja usein mahdollistaa kannustavan hinnoittelupolitiikan.
Ajanvaraus ja ilmoittautuminen
Pitääkö asiakkaan varata aika tai ilmoittautua? Usein alustat eivät tarjoa näitä mahdollisuuksia suoraan, vaan ratkaisu pitää tehdä räätälöidysti.
Chat
Reaaliaikainen chat voi olla loistava tapa ottaa yhteyttä suoraan asiakkaisiin. Chattia toteuttaessa on tärkeä miettiä tietoturva, sekä esimerkiksi automatisoitujen vastausten hyödyntäminen.
Tietoturva
Verkkokaupan tietoturvan merkitystä ei voi korostaa liikaa. Asiakkaiden henkilötietojen ja maksutietojen suojaaminen on paitsi lakien ja määräysten mukaista, myös elintärkeää yrityksen maineen ja asiakassuhteiden kannalta (McKinksey & Company, 2022). Alla käymme läpi joitakin keskeisiä toimenpiteitä, joilla verkkokaupasta voidaan tehdä turvallinen.
Hyvä salasanahygienia
Varmista, että kaikilla sivuston ylläpitäjillä on vahvat, uniikit salasanat, ja että ne vaihdetaan säännöllisin väliajoin. Käytä tarvittaessa salasananhallintaohjelmaa salasanojen luomiseen ja tallentamiseen.
Salaus ja salatut yhteydet
Käytä SSL-sertifikaattia (Secure Sockets Layer) verkkokaupan sivustolla, jotta kaikki tiedonsiirto asiakkaiden ja palvelimen välillä on salattua.
Tietoturvan auditointi
Tee säännöllisiä tietoturvan tarkastuksia ja päivityksiä, jotta tiedät sivustosi olevan suojattu mahdollisilta uhilta. Harkitse ammattilaisten konsultointia tai ulkopuolisen tietoturva-auditoijan käyttämistä parhaiden käytäntöjen noudattamisen varmistamiseksi
Tietoturvakoulutus
Valista työntekijöitäsi ja asiakkaitasi turvallisista verkkokäytännöistä. Järjestä koulutusta tai tiedota verkkosivustollasi esimerkiksi salasanojen jakamatta jättämisestä, epäilyttävien sähköpostiviestien ja linkkien välttämisestä sekä turvallisten maksutapojen käyttämisestä.
Tietoturvaprotokollat
Laadi selkeät protokollat ja hätäsuunnitelmat mahdollisten tietoturvaloukkausten tai -uhkien varalta. Näihin tulisi sisältyä toimenpiteitä henkilötietojen suojauksen ja palvelimen turvallisuuden palauttamiseksi sekä asiakkaiden informoimiseksi tilanteesta.
Saavutettavuus
On tärkeä varmistaa, että verkkokauppasi seuraa WCAG-saavutettavuusstandardeja. WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) on lista ohjeita ja kriteerejä, joilla varmistetaan, että jokainen pääsee yhdenvertaisesti ja esteettömästi käyttämään verkkosisältöä.
On hyvä muistaa, että saavutettavuuden hyödyt ulottuvat eettisiä ja oikeudellisia velvoitteita laajemmalle, sillä esteetön sisältö voi itse asiassa parantaa yleistä käyttäjäkokemusta, lisätä hakukonenäkyvyyttä ja jopa parantaa verkkosivuston suorituskykyä.
Alla listattuna muutamia vinkkejä paremman saavutettavuuden takaamiseksi:
Selkeä ja johdonmukainen navigointi
Pidä verkkokauppasi navigointi yksinkertaisena ja johdonmukaisena, jotta asiakkaat voivat helposti löytää etsimänsä tuotteet ja tiedot. Käytä selkeitä linkkien ja painikkeiden nimiä, jotka kuvaavat niiden toimintaa ja sisältöä.
Tekstivaihtoehdot kuvalliselle sisällölle
Tarjoa alt-tekstit kuvissa, jotta näkövammaiset käyttäjät voivat ymmärtää niiden sisällön ruudunlukijoiden avulla. Tämä koskee myös tuotekuvia, logoja ja muita graafisia elementtejä.
Otsikointi ja sisällön rakenne
Käytä selkeitä ja informatiivisia otsikoita sekä sisällön rakenteen parantamiseksi että hakukoneoptimoinnin (SEO) tukemiseksi. Muista myös jakaa sisältö loogisiin osiin ja alaotsikoihin.
Sisällön kontrasti ja luettavuus
Varmista, että verkkokauppasi teksti ja tausta ovat riittävän kontrastisia toisiinsa nähden, jotta ne ovat helposti luettavissa heikkonäköisille tai värisokeille käyttäjille. Käytä selkeää ja helppolukuista fonttia sekä riittävän suurta fonttikokoa.
Käyttöön perustuvat toiminnot
Tarjoa erilaisia toimintatapoja sivustosi käyttöön, jotta käyttäjät, joilla on erilaisia vammoja tai rajoitteita, voivat käyttää sitä mukavasti. Esimerkiksi tarjoa tekstipohjainen vaihtoehto äänipohjaisille toiminnoille, ja päinvastoin.
Videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuus
Varmista, että videoiden ja äänitiedostojen sisältö on esteetöntä tarjoamalla tekstitys, kuvailutulkkaus ja transkriptiot.
Latausnopeus ja suorituskyky
On olemassa valtavasti näyttöä, joka osoittaa verkkokaupan heikon latausnopeuden vaikuttavan suoraan konversioon ja tätä kautta myyntiin. Onneksi nykyään osaavan kehittäjän käsissä jopa paljon kuvia ja videoita sisältävät sivut saa optimoitua kevyiksi ja nopeiksi.
Jopa kokeneet kehittäjät usein unohtavat tiedostojen pakkauksen merkityksen. Olen nähnyt lukuisia isojen mainos- ja digitoimistojen toteuttamia sivuja, joissa kuvatiedostojen koot ovat valtaisia ja käytetty tiedostomuotoja, jotka eivät ole optimoitu verkkoon. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sivuston koko on isompi, jolloin sen lataaminen vie enemmän aikaa.
Toinen ongelma on se, jos verkkosivuston ylläpito pihistelee palvelinpuolella. Ero huonon ja hyvän webhotellin välillä on yleensä vain muutamia euroja kuussa, joten kannattaa aina panostaa laatuun. Toki itselleen sopivan paketin löytäminen voi olla vaikeaa, joten tarkka vertaaminen on aina paikallaan. Verkkokaupan suhteen voimme näin yleisesti suositella Zonerin WP-Cloud Pro -tilausta, sillä se sopii kaikenlaisiin budjetteihin. Jos taas haluat kokonaisvaltaisen ylläpidon ja tappiinsa optimoidun webhotellin hieman korkeampaan hintaan, on Seravon WP Business ykkössuosituksemme.
Jos olet toteuttamassa WordPress-sivustoa, niin kannattaa välttää valmisteemoja, jotka usein lataavat turhaa koodia ja lähettävät tarpeettomia pyyntöjä. On myös hyvä tutustua lisäosiin, jotka auttavat optimoinnin suhteen.
Käyttöliittymä
Käyttöliittymä (user interface, UI) tarkoittaa sitä osaa verkkopalvelua, jonka kanssa käyttäjä on vuorovaikutuksessa. Sen toteuttaminen on yhdistelmä visuaalista suunnittelua ja teknistä toteutusta, luovaa ajattelua sekä tilastollista dataa.
Käyttöliittymän merkitystä verkkokaupassa ei voi korostaa liikaa. Hyvä käyttöliittymä tutkitusti synnyttää lisämyyntiä, kun taas raskas käyttöliittymä karkottaa asiakkaat kilpailijoiden huomaan.
Sisältö
Brändi
Brändi tarkoittaa yrityksesi uniikkia identiteettiä jonka avulla yritys erottuu kilpailijoistaan ja luoda tunnesiteen asiakkaisiin. On tärkeää, että yrityksen brändi heijastaa sen tavoitteita ja arvoja, samalla kasvaen ja kehittyen yrityksen mukana.
Brändäysprosessi aloitetaan määrittelemällä yrityksen arvot, visuaalisen ilmeen ja viestintätyyli. Alusta pitäen pitää siis päättää, millä kulmalla asiakkaista lähestytään. Verkkokaupan suhteen pitää esimerkiksi pohtia sitä, halutaanko korostaa edullisuutta, laatua tai vaikka kotimaisuutta.
Vahva brändi luo tunteen arvosta, eli siis siitä, että asiakas saa rahoilleen vastinetta. Kuten jokainen myyntiä koskaan tehnyt tietää, nimenomaan tämä on keskeisin osa kaupankäyntiä.
Visuaalinen ilme
Verkkokaupan visuaalinen ilme vaikuttaa asiakaskäyttäytymiseen, konversioon ja jopa hakukonenäkyvyyteen. Tämän takia on visuaalisen ilmeen tulee olla selkeä, heijastaen brändi-identiteettiä, kuitenkaan käytettävyyttä unohtamatta.
Verkkosivujen visuaalisen ilmeen voi jakaa seuraaviin kategorioihin:
Brändi-ilme
Verkkokaupan tulee heijastaa brändin visuaalista identiteettiä. Yhtenäinen värimaailma, teksityylit ja muut elementit luovat luotettavan vaikutuksen, sekä auttavat erottumaan positiivisesti kilpailijoista.
Käyttöliittymä
Luomalla toimivan ja saavutettavan käyttöliittymän, parannat niin verkkokaupan käytettävyyttä kuin myös hakukonenäkyvyyttä.
Kuvat
Valitse verkkokauppasi kuvamateriaali huolella, sillä laadukkaat ja informatiiviset kuvat vähentävät tuotepalautuksia.
Teksti, copywriting
Laadukas tekstisisältö tekee verkkokaupasta luotettavan, informoi kuluttajaa ja parantaa hakukonenäkyvyyttä. Itse asiassa hakukoneoptimoinnin suhteen teksti on keskeisessä asemassa, sillä hakukoneet käyttävät tekstiä ymmärtääkseen, mistä sivustossasi on kyse, ja määrittääkseen, kuinka relevantti se on tiettyihin hakukyselyihin. Tekstisisällön laatu siis suoraan vaikuttaa kaupan sijoitukseen hakukoneissa ja näin ollen kykyyn houkutella asiakkaita.
Verkkokaupan tekstisisällön on oltava selkeää ja mukaansatempaavaa, kiinnittäen kohdeyleisö huomion. Hyvä tekstisisältö aktivoi käyttäjää toimimaan, joten käytä kieltä, joka luo tunteen kiireellisyydestä ja korostaa tuotteidesi ainutlaatuisuutta.
Ainutlaatuisuus on myös se sana, jolla sivustosi tekstisisältöä pitää voida kuvailla. Saattaa olla houkuttelevaa kopioida sisältöä muilta sivustoilta, tai esimerkiksi käyttää automaattista konekäännöstä, mutta hakukoneet rankaisevat tällaisesta toiminnasta. Sen lisäksi se antaa asiakkaalle huonon kuvan verkkokaupasta.
Suhtaudu verkkokauppasi teksteihin kuin mihin tahansa myyntityökaluun. Innostava, asiallinen ja kieliopillisesti virheetön sisältö antaa kaupastasi luotettavan kuvan, lisää myyntiä ja näin ollen tuo lisää rahaa yrityksesi kassaan.