Miten luoda tehokas sisältösuunnitelma?

Sisältösuunnitelma on nimensä mukaisesti suunnitelma siitä sisällöstä, jota yrityksesi tai organisaatiosi nimissä julkaistaan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tai verkkosivuilla. Se on työkalu, joka helpottaa ajanhallintaa ja tekee sisällöntuotannosta säännöllistä. Tässä artikkelissa käydään läpi eri vaiheet, joita seuraamalla jokainen voi tehdä tehokkaan sisältösuunnitelman.

Sisältösuunnitelman luominen

Laatiessa sisältösuunnitelmaa on syytä varata työhön kerralla tarpeeksi aikaa, sillä huolella laadittu sisältösuunnitelma säästää sitä pitkällä aikavälillä. Mahdollisuuksien ja tarpeiden mukaan muutamasta tunnista yhteen työpäivään on hyvä aika luoda huolellinen ja tarkka suunnitelma.

Tutustu kohderyhmääsi

Kohderyhmäsi ymmärtäminen on keskeinen osa sisällöntuotantoa, joten se on luonnollisen elementti myös sisältösuunnitelmaa laatiessa. Kyse ei ole pelkästään siitä, että ymmärrät millaista sisältöä kohderyhmäsi haluaa, vaan myös siitä, miten ja missä muodossa se kannattaa sille tarjota.

Erottele sisältötyypit

Käy läpi erilaiset sisältötyypit ja mieti, mitkä niistä sopivat juuri sinun yrityksesi viestinnän välineiksi. Eri sisältötyyppejä ovat esimerkiksi seuraavat:

  • some-päivitykset
  • kuvat
  • videot
  • blogipostaukset
  • artikkelit
  • podcastit
  • sähköpostiviestit

Valitse pääalusta…

Eri sosiaalisten medioiden täyttämänä aikakautena sisällön tuottaminen useen eri alustaan voi olla stressaavaa. Tämän takia erityisesti pienempien yritysten kannattaa valita yksittäinen alusta, jonka käytön ympärille keskittää viestimisen. Tämä voi olla esim. yksittäinen somealusta, uutiskirje tai verkkosivujen blogi.

…mutta älä unohda muita alustoja

Pääalustan lisäksi myös muita alustoja tulee pitää aktiivisena tai sitten niiden käytöstä kannattaa luopua kokonaan. Yksi tapa ylläpitää aktiivisuutta on ottaa tavaksi jakaa eri alustojen päivitykset muissa alustoissa.

Ideoiden listaaminen

Laadi lista kaikista mahdollisista ideoista sisällön suhteen. Tässä vaiheessa ei kannata olla turhan kriittinen, vaan antaa luovuuden kukan kukkia täydessä loistossaan. Kun olet valuttanut aivosi paperille, on aika alkaa katsella ideoita kriittisesti. Merkkaa ideoiden oheen myös sisällön pääasiallinen julkaisualusta ja avainsana hakukoneita varten.

Alla muutama kysymys, jotka kannattaa pohtia suodattaessaan ideoita:

  • Onko ideassa järkeä?
  • Onko idea uniikki?
  • Kuinka paljon aikaa sen toteuttaminen vie?
  • Miten siitä saa hakukoneystävällisen?
  • Miten sille saa näkyvyyttä?
  • Kiinnostaisiko sinua itse kuluttaa idean tarjoamaa sisältöä?

Merkkaa ideat kalenteriin

Lopuksi ideat kannattaa merkata kalenteriin. En suosittele käyttämään tarkkoja päivämääriä, paitsi tärkeissä poikkeustapauksissa, kuten merkatessa juhlapäivää varten räätälöityä sisältöä tai sovittaessa säännöllisestä sisällöstä (esim. blogisarja tai podcast). Yleensä riittää, että päättää sisällön julkaisusta viikon tarkkuudella. Toki tämä on loppujen lopuksi täysi preferenssikysymys ja jos tarkempi aikataulu tuntuu henkilökohtaisella tasolla toimivammalta, niin näin kannattaa myös tehdä.

Picture of Kasperi Heikkilä
Kasperi Heikkilä

Creative Director

Jaa tämä artikkeli:

Sukella syvemmälle

Mitä on UX-suunnittelu?
Tekoälyn nousu ja uho
Kasvata yrityksen myyntiä verkkokaupan avulla

Google-arvostelut