Miten valita kuvat verkkosivuille?

Hyvät kuvat ovat tekstisisällön jälkeen usein tärkein komponentti verkkosivuilla. Vaikka sanonta ‘kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa’ onkin kulunut, on vanhassa viisaudessa silti vinha perä.

Visuaaliset elementit ovat usein ensimmäinen asia, johon kävijä kiinnittää sivuilla huomion. Ja kuten tiede kertoo, ensivaikutelmalla on väliä. Kävijä muodostaa mielipiteen jopa alle 50 millisekunnissa. 

Kuvien tärkeydestä huolimatta, tai kenties siitä johtuen, monella tuntuu olevan vaikeuksia valita sivuille sopivia valokuvia. Internetin kuvapankit tarjoavat käytännössä loputtoman määrän ilmaista ja maksullista kuvasisältöä, joka saattaa helposti ajaa tunteeseen runsaudenpulasta. Suuresta määrästä sisältöä on monesti vaikea löytää itselleen sopivaa ja tarpeeksi erottuvaa materiaalia. Tämän takia moni päätyykin lopulta valitsemaan kuvansa puhelimen tai tietokoneen arkistojen kätköistä, miettimättä sitä sen enempää.

Millainen on hyvä kuva?

Valitakseen verkkosivuille hyvän kuvan on ensin tiedettävä, millainen on hyvä kuva. Tämä voi vaikuttaa ensisilmäyksellä itsestäänselvältä, mutta se ei aina ole. Tärkeää on osata pohtia sitä, mitä kuvalla haluaa viestiä ja kenelle. Esim. onko kuvan tarkoitus olla ensisijaisesti informatiivinen vai tunnelmallinen.

Vaikka yksinkertaisia vastauksia ei ole tarjolla, niin on olemassa muutama universaali pointti, jotka kannattaa aina pitää mielessä. Ensinnäkin, kuvan on oltava teknisesti hyvälaatuinen. Tämä tarkoittaa erityisesti sitä, että kuva on selkeä, mutta myös valotusta, asettelua ja muita vastaavia teknisiä seikkoja. Toiseksi, kuvan on oltava mahdollisimman kevyt. Nyrkkisääntönä yksittäisen kuvan tiedostokoon on hyvä olla alle 150 kilotavua, jotta sivut latautuisivat mahdollisimman jouhevasti. Tämä ei kuitenkaan ole mikään kiveen hakattu käsky. Kunhan pyrkii mahdollisimman pieneen tiedostokokoon, niin yleensä kaikki menee hyvin. Blogin lopussa listaan muutaman eri metodin, joiden avulla voitte pienentää tiedostokokoa niin, ettei laatu kärsi liikaa.

Kuvapankit vai omat kuvat?

Valinta omien kuvien ja kuvapankin väliltä herättää mielipiteitä. Olisi helppoa sanoa, että omat kuvat ovat ainutlaatuisuuden ja informatiivisuuden kannalta aina paremmat kuin kuvapankkikuvat. Tämä on kuitenkin vain puolitotuus.

Omat kuvat ovat parempia silloin kun ne ovat laadukkaita. Hyvien kuvien ottaminen vaatii kuitenkin taitoa ja kalustoa, jota kaikilla ei ole. Usein ihanteellinen valinta onkin sijoittaa osaavaan valokuvaajaan, mutta tämä tulee helposti hintavaksi.

Käytännössä kuvapankit ovatkin toimiva vaihtoehto silloin, kun syystä tai toisesta ei ole mahdollista saada sivuille omaa, uniikkia kuvamateriaalia. Niitä ei kannata karsastaa, vaan rohkeasti sukeltaa niiden syövereihin. Hyvä kuvapankkikuva on lähes aina parempi kuin huono oma kuva. 

Kuitenkin kuvapankkikuvaa valitessa on hyvä muistaa käyttää harkintaa. Ei kannata napata vain ensimmäistä vaihtoehtoa, vaan rohkeasti etsiä sopivaa.

Mistä löytää hyviä kuvia?

Visio suosittelee ensisijaisesti seuraavia ilmaisia kuvapankkeja:

Maksullisista kuvapankeista suosittelemme taas 500px– ja Shutterstock-kuvapankkia niiden kuratoidun ja monipuolisen tarjonnan vuoksi.

Entä kuvien optimointi?

Kuvien optimoinnissa suosittelemme käyttämään Adobe Photoshopia tai vastaavaa kuvankäsittelyohjelmaa kuvan koon pienentämiseen tarpeidesi mukaan. Kun olet pienentänyt itse kuvan koon, käytä TinyJPG– tai Compressor.io-palvelua kuvan kompressoimiseen. Testiemme mukaan nämä eivät heikennä kuvan havaittavaa laatua yhtä paljon kuin esimerkiksi Photoshopin oma kompressio, mutta vähentävät silti tiedostokokoa huomattavasti.

Picture of Kasperi Heikkilä
Kasperi Heikkilä

Creative Director

Jaa tämä artikkeli:

Sukella syvemmälle

Mitä on UX-suunnittelu?
Tekoälyn nousu ja uho
Kasvata yrityksen myyntiä verkkokaupan avulla

Google-arvostelut