Vision brändiuudistus vuodelle 2021

Maaliskuussa julkaisimme Visio Designin tuoreen brändiuudistuksen. Kyseessä oli päätös yli vuoden jatkuneelle projektille, joka saatiin päätökseen nyt keväällä 2021. Olemme itse lopputulokseen erittäin tyytyväisiä, jonka takia haluammekin avata prosessin vaiheita sekä ajatuksia toteutuksen taustalla.

Uutta brändiä rakentamassa 

Visio Designin alkuperäinen brändi ja sen ilme suunniteltiin vuonna 2018 yrityksen perustamisen yhteydessä. Tyyliltään alkuperäinen brändi oli pelkistetyn asiallinen, noudattaen minimalistista suuntausta. Se myös kuvasti hyvin uutta yritystämme: se oli kuin tyhjä kangas, jonka päälle lähdimme maalaamaan identiteettiä. 

Kun Visio Designin yrityspersoona noin kahden vuoden aikana alkoi muodostumaan omaan olomuotoonsa, päätimme yhdessä pääsuunnittelijamme Eerikin kanssa lähteä heijastamaan tätä myös tarkemmin brändäyksessä. Aloimme hiljalleen listaamaan mielessämme niitä asioita, jotka tekevät mainostoimistostamme ainutlaatuisen.

Vision ydin

Perustamisesta asti olemme tienneet, että Visio Designin ytimessä on erityisesti visuaalinen viestintä. Tämä itsessään on kuitenkin laveasti ilmaistu, eikä suoraan kerro yrityksestä mitään uniikkia. Haasteenamme oli siis oivaltaa, että mitkä ovat graafisen ilmaisumme lähtökohdat, sekä miten esittää nämä osana uutta brändiä.

Minua ja Eerikiä on molempia yhdistänyt kiinnostus uusiin innovaatioihin. Futuristinen, rohkea ja rajoja rikkova on meille mielekästä myös visuaalisessa muodossa. Toisaalta suunnittelutyössä meitä ohjaa pitkälti vanhojen mestareiden kädenjäljet, jotka ovat innostaneet meitä tutustumaan historialliseen kuvataiteeseen erittäin laajalti. Tämä uusvanhan tai neoretron muodostama oksymoron onkin keskeistä töissämme.

Tämä designfilosofia heijastuu mm. Visio Designin logossa, joka tyylillisesti edustaa abstraktia minimalismia, mutta jonka symbolismi on peräisin antiikin tarinoista. 

Logossa esiintyy samaa aikaa elämän tuonut alkumuna, elämää ylläpitävä Prometheuksen liekki ja uudelleensyntymää kuvaava feenikslintu.

Kollaasi, jossa Prometheuksen liekki, alkumuna ja Visio Designin tunnus.

Brändi-ilmeen suunnittelu

Aloitimme uuden ilmeen suunnittelemisen väreistä. Halusimme värien olevan futuristisia ja reflektoivan erityisosaamistamme verkkosuunnittelun parissa. Tästä syystä uuden brändin pääväreiksi tuli valikoitua taustaa dominoiva eläinradan sininen ja korosteväriksi elävyyttä henkivä kevään vihreä.

Uutta fonttivalintaa mietimme tarkasti, sillä olemme huomanneet useiden yritysten menevän tässä asiassa siitä mistä aita on matalin. Hetken aikaa me jopa vakavasti harkitsimme täysin uuden fontin suunnittelemista. Lopuksi kuitenkin löysimme otsikkofontiksi Halogenin ja leipätekstifontiksi Sen-fontin, jotka pelaavat yhteen selkeällä ja silmää miellyttävällä tavalla.

Uudessa brändissä halusimme kunnioittaa historian mestareita ja nostaa keskiöön meitä itseämme henkilökohtaisesti koskettavia kuvataiteen teoksia, yhdistäen sen suunnittelemaamme uuteen designiin. Idea on näin kertoa siitä, miten design on aina osa isompaa jatkumoa – me emme olisi mitään ilman meitä ennen tulleita taitajia ja samaa aikaa meidän suurin toiveemme on toimia innoittajana meidän jälkeemme tuleville.

Historiasta ammentavan kuvamateriaalin lisäksi halusimme myös jotain uutta. Näin syntyi ajatus glitch art -tyyliä hyödyntävästä kuvamateriaalista, joka toimisi terävänä vastakohtana klassikkoteosten ajattomalle vetovoimalle.

Sivustoa uudistamassa

Koska Visio Design on erityisesti verkkosuunnitteluun erikoistunut mainostoimisto, oli uuden sivuston oltava todella loistava, sekä erotuttavan massasta. Eikä pelkästään Suomen, vaan koko maailman mittakaavassa. Tämä tarkoitti niin teknistä, visuaalista kuin sisällöllistä puolta. Loppupeleissä tämä ei kuitenkaan aiheuttanut meille suuria paineita, sillä näistä lähtökohdista olemme aloittaneet toteuttamaan jokaista verkkosivustoprojektiamme.  

Uusittu sivusto on suunniteltu tumman tilan ympärille. Tämä tarkoittaa korkeakontrastista tyyliä, jossa tausta on tumma, mutta teksti vaaleaa. Päädyimme tähän ratkaisuun, koska vertailututkimuksiemme mukaan tumma tila erityisesti mobiililaitteilla rasittaa silmää vähemmän kuin vaalea, eikä heijasta samalla tavalla uniongelmia aiheuttavaa sinistä valoa.

Perinteiset vaaleat sivut olisivat olleet varmasti turvallisempi vaihtoehto, mutta emme missään tapauksessa halunneet tinkiä omasta brändistämme. Tässä yhteydessä pohdimme myös sitä, kuinka moni yritys sanoo haluavansa erottua muista, mutta se ei kuitenkaan näy ulospäin ilmeessä tai sisällössä. Monet luottavat tuttuun ja turvalliseen mustavalkoiseen sivustoon, joka nojaa hyvään kuvamateriaaliin. Niinpä päätimme ottaa riskin, uida vastavirtaan ja pistää rohkeasti kaiken peliin. Lopputulosta katsellessa tämä uhkapeli kannatti.

Dynaamiset sivut

Meille on tärkeää tarjota palvelua, joka dynaamisesti vastaa asiakkaan tarpeisiin. Haluamme toimia ja reagoida nopeasti tilanteen niin vaatiessa. Tätä ajattelua korostaaksemme lisäsimme sivuille useita pieniä liikkuvia ja animoituja yksityiskohtia.

Haasteena oli löytää sopiva balanssi dynaamisen ja staattisen sisällön välillä. Emme halunneet sivujen olevan tylsät, mutta toisaalta liika liike voi häiritä käyttökokemusta. Tämän takia päätimme, että ruudulla keskiössä on kerralla korkeintaan yksi liikkuva elementti.

Tekstisisältö esiin

Uudistetussa sivustossa on moninkertaisesti enemmän tekstisisältöä kuin vanhoissa. Henkilökohtaisesti kirjoitin varmaankin kymmeniä sivuja dokumentteja, jotka etsivät lopullista muotoa editointipöydällä usean työpäivän ajan. Tekstissä kiinnitimme erityistä huomiota hakukoneoptimointiin, joka onkin osaltaan näkynyt kävijämäärän moninkertaisena kasvuna.

Panostus tekstiin näkyy etusivun rakenteessa saakka. Ensimmäisenä esiin nouseva elementti on Deep Dive -blogi, jota luette tälläkin hetkellä. Sen tarkoitus on tarjota asiantuntevia ja syväluotaavia ajatuksia designin maailmasta. Nostamalla blogin näin keskiöön viestitämme olevamme itsevarmoja omasta kyvystämme tuottaa sisältöä ja että omaamme asiantuntijuuden kertoa alaan liittyvistä ajatuksistamme.

Voimaa Seravolta

Uudistuksen yhteydessä siirsimme sivustomme Seravon WP-palveluun. Olimme ennen tätä suurimmaksi osaksi itse vastanneet palvelinympäristöstämme kustomoidulla VPS-konfiguraatiolla, mutta sen ylläpito ja optimointi alkoi viedä meiltä hieman liikaa aikaa. Siispä teimme nyt loogisen päätöksen ja päädyimme valitsemaan Seravon hoitamaan sivujamme aikaisempien erinomaisten kokemusten pohjalta. Ylläpidon lisäksi edellä mainittu optimointi WP-palvelussa on huippuluokkaa, joten itse sivusto pyörii myös erittäin nopeasti. Tärkeä valintakriteeri meille oli myös tietoturva, joka on otettu WP-palvelussa huomioon hienosti.