Alkupalaverissa päädyimme siihen lopputulokseen, että pelkästään visuaalisen ja teknisen optimoinnin lisäksi oli keskityttävä myös sisältöön. Aikaisempi sivusto oli ollut lähinnä digitaalinen käyntikortti, mutta me halusimme tehdä siitä jotain enemmän – työkalun, joka vähentää Shakin henkilöstön työtaakkaa.
Vanhoilla sivuilla oli monia pieniä ja suuria ongelmia, aina rikkinäisestä linkityksestä epäselvään navigaatioon, joka teki käyttökokemuksesta epämiellyttävän. Sen lisäksi sivuilta puuttui sellaista tietoa, joita lisäämällä uskomme niin asiakastyytyväisyyden paranevan, kuin myös turhien yhteydenottojen vähentyvän.
Projektin kulku
Etusivun toteutus
Alkupalaverin jälkeen, käärimme hihat ja pistimme näpyttimet näppäimistölle. Aloitimme uudistuksen keskittymällä etusivuun. Vanha etusivu oli sisällöltään tyhjä, josta puuttuivat niin interaktiiviset kuin myös dynaamiset elementit. Sitä hallitsi suurikokoinen introsektio, joka ei tarjonnut muuta sisältöä kuin yrityksen nimen. Intron alapuolella oli lyhyt esittely ja Isännöintiliiton uutisvirta, esitettynä niin, että elementit kilpailijat kävijän huomiosta. Tämän lisäksi etusivu oli täysin tyhjä.
Pidimme alusta asti selvänä, että navigaation helpotus ja näin ollen käyttökokemuksen parantaminen olisi ensimmäinen prioriteetti. Sen lisäksi halusimme tuoda projektiin, kuten jokaiseen toteutukseemme, mukaan myös visuaalisesti kiinnostavia elementtejä.
Visuaalinen identiteetti
Shakilla ei ollut olemassa minkäänlaista brändiohjeistusta, eikä logoa lukuun ottamatta muuta visuaalista identiteettiä. Päätimme siis käyttää lähtökohtana logoa, sen muotokieltä ja värimaailmaa. On myönnettävä, että aluksi tämä aiheutti pientä päänvaivaa – logossa on melkoisesti retrohenkisyyttä ja sen pohjalta modernin ja siistin visuaalinen toteuttaminen oli haaste. Lopulta kuitenkin löysimme sopivan muotokielen, joka yhdisti nostalgista tunnelmaa nykyaikaisiin UX-ratkaisuihin.
Intro
Etusivun introsektio pidettiin yksinkertaisena. Halusimme nostaa copyssa esiin Shakin pitkän historian, joten kirjoitimme (aluksi täytetekstiksi) sloganin Isännöintipalveluja ammattitaidolla jo vuodesta 1984. Tekstiä tärkeämpi elementti on kuitenkin sen alla olevat kaksi nappia, jotka johtavat suoraan sivun tärkeimpiin ominaisuuksiin, eli isännöinti- ja muutosilmoituslomakkeisiin. Tämä helpottaa sivuston käyttöä huomattavasti, sillä aikaisemmin nämä lomakkeet olivat löydettävissä vain hakupalkista erilliseltä sivulta, jonka nimi lomakkeet ei suoraan edes kertonut mistä nimenomaisista lomakkeista oli kyse.
Introsektiossa oikealle puolelle tuotiin mukaan dynaamista sisältöä ajankohtaisten ilmoitusten muodossa. Näin asukkaat ja osakkaat löytävät heti tietoa, jos Shakilla on jotain ilmoitusluontoista asiaa. Se on nostettu esiin erillään muusta sisällöstä tavalla, että se erottuu selkeästi muusta sisällöstä.
Esittely
Seuraavaksi on vuorossa lyhyt esittelyosio. Aikaisemmin etusivulla Shak yrityksenä ei tullut juuri esille ja halusimme korjata tämän. Käytimme osiossa hyödyksi vanhoilta sivuilta löytynyttä hauskaa ilmapallokuvaa, jota paransimme digitaalisesti käyttäen hyödyksi koneoppimista ja algoritmejä. Rajasimme ja muotoilimme sen istumaan paremmin uuteen ulkoasuun.
Nostot
Kolmas sektio esittelee sivuston pääsisällön. Nostimme uudelleen esiin ilmoituslomakkeet, sillä niiden tärkeyttä Shakin väki oli meille korostanut. Sen lisäksi nostimme esiin täysin uuden sisältösivun, asukkaille tarkoitetun UKK-tyyppisen infosivun. Tämän sivuin ideoimme yhdessä Shakin johdon kanssa alkupalaverissa.
Maskotti
Tässä kohtaa huomasimme, että ongelmaksi muodostui kuvamateriaalin vähyys. Olisimme voineet toki käyttää kuvapankkikuvia, mutta niiden istuttaminen osaksi sivuston retrohenkistä ulkoasua tuntui puolivillaiselta ratkaisulta. Päädyimme siihen, että kuvitus näyttäisi mielenkiintoisemmalta ja antaisi Shakin brändille kilpailijoista erottuvan positiivisen fiiliksen.
Päädyimme käyttämään sivuston kuvituksessa oranssia kissaa, jonka nimesimme projektin aikana shakkikatiksi. Kissa valikoitui siitä syystä, että se usein yhdistetään kotona viihtyväksi eläimeksi. Käytimme kissan väritykseen Shakin logosta nappaamia brändivärejä. Pienellä kuvituksella huomasimme olevan valtava vaikutus sivuston yleisilmeeseen.
Lisäämällä sivustolle eräänlaisen maskotin uskomme myös nostavan Shakin tunnettuutta. On tutkittu, että maskoteilla on positiivinen vaikutus niin kuluttajien suhtautumisesta brändiin kuin myös sen mieleenpainuvuuteen.
Viimeinen osio
Lopuksi lisäsimme etusivulle alaosioon Isännöintiliiton uutisvirran. Dynaaminen ja relevantti sisältö on aina positiiven asia ja pidimme syötteen säilyttämistä järkevänä ratkaisuna. Näimme tämän myös mahdollisuutena nostaa esiin, että Shak on liiton pitkäaikainen jäsen.