Toteutus

Suur-Helsingin Asuinkiinteistöt

Projektin yhteenveto

Suur-Helsingin Asuinkiinteistöt Oy eli Shak halusi uudistaa vanhentuneet verkkosivunsa. Aluksi käynnistimme keskustelun siitä, mitä tavoitteita uudistukselle asetetaan. Oli selvää, että uudistus olisi toteutettava ennemmin tai myöhemmin, mutta meille digitaalisena designtoimistona on tärkeää, että uudistus tuottaa todellista arvoa asiakkaalle.

Alkupalaverissa päädyimme siihen lopputulokseen, että pelkästään visuaalisen ja teknisen optimoinnin lisäksi oli keskityttävä myös sisältöön. Aikaisempi sivusto oli ollut lähinnä digitaalinen käyntikortti, mutta me halusimme tehdä siitä jotain enemmän – työkalun, joka vähentää Shakin henkilöstön työtaakkaa.

Vanhoilla sivuilla oli monia pieniä ja suuria ongelmia, aina rikkinäisestä linkityksestä epäselvään navigaatioon, joka teki käyttökokemuksesta epämiellyttävän. Sen lisäksi sivuilta puuttui sellaista tietoa, joita lisäämällä uskomme niin asiakastyytyväisyyden paranevan, kuin myös turhien yhteydenottojen vähentyvän.

Projektin kulku

Etusivun toteutus

Alkupalaverin jälkeen, käärimme hihat ja pistimme näpyttimet näppäimistölle. Aloitimme uudistuksen keskittymällä etusivuun. Vanha etusivu oli sisällöltään tyhjä, josta puuttuivat niin interaktiiviset kuin myös dynaamiset elementit. Sitä hallitsi suurikokoinen introsektio, joka ei tarjonnut muuta sisältöä kuin yrityksen nimen. Intron alapuolella oli lyhyt esittely ja Isännöintiliiton uutisvirta, esitettynä niin, että elementit kilpailijat kävijän huomiosta. Tämän lisäksi etusivu oli täysin tyhjä.

Pidimme alusta asti selvänä, että navigaation helpotus ja näin ollen käyttökokemuksen parantaminen olisi ensimmäinen prioriteetti. Sen lisäksi halusimme tuoda projektiin, kuten jokaiseen toteutukseemme, mukaan myös visuaalisesti kiinnostavia elementtejä.

Visuaalinen identiteetti

Shakilla ei ollut olemassa minkäänlaista brändiohjeistusta, eikä logoa lukuun ottamatta muuta visuaalista identiteettiä. Päätimme siis käyttää lähtökohtana logoa, sen muotokieltä ja värimaailmaa. On myönnettävä, että aluksi tämä aiheutti pientä päänvaivaa – logossa on melkoisesti retrohenkisyyttä ja sen pohjalta modernin ja siistin visuaalinen toteuttaminen oli haaste. Lopulta kuitenkin löysimme sopivan muotokielen, joka yhdisti nostalgista tunnelmaa nykyaikaisiin UX-ratkaisuihin.

Intro

Etusivun introsektio pidettiin yksinkertaisena. Halusimme nostaa copyssa esiin Shakin pitkän historian, joten kirjoitimme (aluksi täytetekstiksi) sloganin Isännöintipalveluja ammattitaidolla jo vuodesta 1984. Tekstiä tärkeämpi elementti on kuitenkin sen alla olevat kaksi nappia, jotka johtavat suoraan sivun tärkeimpiin ominaisuuksiin, eli isännöinti- ja muutosilmoituslomakkeisiin. Tämä helpottaa sivuston käyttöä huomattavasti, sillä aikaisemmin nämä lomakkeet olivat löydettävissä vain hakupalkista erilliseltä sivulta, jonka nimi lomakkeet ei suoraan edes kertonut mistä nimenomaisista lomakkeista oli kyse.

Introsektiossa oikealle puolelle tuotiin mukaan dynaamista sisältöä ajankohtaisten ilmoitusten muodossa. Näin asukkaat ja osakkaat löytävät heti tietoa, jos Shakilla on jotain ilmoitusluontoista asiaa. Se on nostettu esiin erillään muusta sisällöstä tavalla, että se erottuu selkeästi muusta sisällöstä.

Esittely

Seuraavaksi on vuorossa lyhyt esittelyosio. Aikaisemmin etusivulla Shak yrityksenä ei tullut juuri esille ja halusimme korjata tämän. Käytimme osiossa hyödyksi vanhoilta sivuilta löytynyttä hauskaa ilmapallokuvaa, jota paransimme digitaalisesti käyttäen hyödyksi koneoppimista ja algoritmejä. Rajasimme ja muotoilimme sen istumaan paremmin uuteen ulkoasuun.

Nostot

Kolmas sektio esittelee sivuston pääsisällön. Nostimme uudelleen esiin ilmoituslomakkeet, sillä niiden tärkeyttä Shakin väki oli meille korostanut. Sen lisäksi nostimme esiin täysin uuden sisältösivun, asukkaille tarkoitetun UKK-tyyppisen infosivun. Tämän sivuin ideoimme yhdessä Shakin johdon kanssa alkupalaverissa.

Maskotti

Tässä kohtaa huomasimme, että ongelmaksi muodostui kuvamateriaalin vähyys. Olisimme voineet toki käyttää kuvapankkikuvia, mutta niiden istuttaminen osaksi sivuston retrohenkistä ulkoasua tuntui puolivillaiselta ratkaisulta. Päädyimme siihen, että kuvitus näyttäisi mielenkiintoisemmalta ja antaisi Shakin brändille kilpailijoista erottuvan positiivisen fiiliksen.

Päädyimme käyttämään sivuston kuvituksessa oranssia kissaa, jonka nimesimme projektin aikana shakkikatiksi. Kissa valikoitui siitä syystä, että se usein yhdistetään kotona viihtyväksi eläimeksi. Käytimme kissan väritykseen Shakin logosta nappaamia brändivärejä. Pienellä kuvituksella huomasimme olevan valtava vaikutus sivuston yleisilmeeseen.

Lisäämällä sivustolle eräänlaisen maskotin uskomme myös nostavan Shakin tunnettuutta. On tutkittu, että maskoteilla on positiivinen vaikutus niin kuluttajien suhtautumisesta brändiin kuin myös sen mieleenpainuvuuteen.

Viimeinen osio

Lopuksi lisäsimme etusivulle alaosioon Isännöintiliiton uutisvirran. Dynaaminen ja relevantti sisältö on aina positiiven asia ja pidimme syötteen säilyttämistä järkevänä ratkaisuna. Näimme tämän myös mahdollisuutena nostaa esiin, että Shak on liiton pitkäaikainen jäsen.

Tilaaja

Suur-Helsingin Asuinkiinteistöt Oy

Palvelut

Web Design

Muita toteutuksiamme

Google-arvostelut

ERINOMAINEN
13 arvostelut sivustossa
Simo Ahava
Simo Ahava
Visio helped us with out website redesign. They impressed us already with their offer, as they had taken into account all of our unique needs and wishes. Throughout the project, they were professional, communicative, and solution-oriented. Whatever little issues came up with the redesign, they helped us solve them. Once the actual project was over, communication didn't stop, and we feel like we now have partners to help us with our digital needs long into the future. I highly recommend Visio Design for any WordPress / WooCommerce / LearnDash / visual design projects.
Ilia Gugenishvili
Ilia Gugenishvili
We had a great experience with Vision Design. For my course on branding at Åbo Akademi, Eerik and Kasperi, prepared beautifully-designed and very interesting materials. These were presented and shared with students. I hope to collaborate even more closely in the future :)
Heidi Kekola
Heidi Kekola
Asiantuntevaa, raikasta ja kaunista tulosta, olemme tyytyväisiä nettisivuihimme.
Liisa Vahakyla
Liisa Vahakyla
Mukavia kavereita jotka tekevät vähän enemmän kuin minimin. Vahva suositus.
TRYcamps Kielikoulu OY / Language School Ltd
TRYcamps Kielikoulu OY / Language School Ltd
Ystävällistä, osaavaa, luotettavaa ja joustavaa palvelua. VisioDesign tekee laadukasta ja hyvää jälkeä. Sposteihin vastataan asiallisesti ja ajallaan - jopa niin, että tästä (koodaus) alasta tietämätönkin ymmärtää. Hienoa suomalaista palvelua, jossa kuunnellaan myös asiakasta - eikä tehdä vain "bulkkia". Ohjausvideot (omalle jälkieditoinnille verkkosivuilla) ovat näppäriä ja tarpeellisia. Lämmin suositus!
Timo Huomo
Timo Huomo
Toteutimme PK-yrityksen nettisivun uudistusprojektin Visio Designin kanssa. Sivut vietiin WordPress -julkaisualustalle. Viestintä heidän kanssaan oli sujuvaa ja projektilla saavutettiin haluttu lopputulos!
Gnistan Edustus
Gnistan Edustus
Great service and really high class working!
Ari Lindfors
Ari Lindfors
Todella hyvät visiot ja nopeaa toimintaa asiakasta kuunnellen. Erittäin suuri suositus.
Mika Anttila
Mika Anttila
Visio Design toteutti minulle täysin uudet nettisivut, jotka ilmentävät hyvin taiteeni tyyliä. Projektin aikana kommunikaatio oli mieluisan nopeaa ja yksityiskohtaista. Huomasin uusien nettisivujeni myötä oman työskentelynikin heräävän aivan uuteen eloon. Suosittelen.
Kris Keränen
Kris Keränen
Sain päheet nettisivut. Thanks!